Wachttijden 18 jaar en ouder

Meld je jezelf aan via de huisarts/zorgverlener, dan kun je in onderstaande tabel zien hoe lang het duurt voordat je je eerste gesprek hebt. Voor een overzicht van onze wachttijden voor Kind & Jeugd, klik hier.

Wachttijden 18 jaar en ouder

Actuele wachttijd voor eerste gesprek

Doelgroep en wachttijd in weken

Locatie Bergen op Zoom/Halsteren*

Locatie Roosendaal*

Jongvolwassenen (18 - 25 jaar)

11 weken

16 weken

Ouderen

17 weken

36 weken


*Deze cijfers zijn geactualiseerd per 9 september 2025.
 

Regioteams wachttijd in dagen (volwassenen)

Postcodegebieden

Wachttijd*

Regioteam Bergen op Zoom Noord

4611, 4612, 4613, 4614, 4621, 4622, 4623, 4660, 4661 en 4726

>26 weken

Regioteam Bergen op Zoom Zuid

4615, 4616, 4617, 4624, 4625, 4631, 4634, 4635, 4641 en 4645

12 weken

Regioteam Steenbergen

4651, 4652, 4655, 4664, 4671, 4675, 4681, 4691, 4693, 4694, 4695, 4696, 4697, 4698, 4727, 4756 , 4793, 4794, 4796 en 4797

24 weken

Regioteam Roosendaal Oost

4701, 4702, 4704, 4705, 4706 en 4709 

4 weken

Regioteam Roosendaal West

4703, 4707, 4708, 4724 en 4725

6 weken

Regioteam Rucphen/Halderberge

4711, 4714, 4715, 4721, 4722, 4731, 4735, 4741, 4744, 4751, 4754, 4758 en 4759

10 weken


*Onlangs zijn we gestart met een nieuwe manier van werken die van positieve invloed is op onze wachttijden. Wij actualiseren onze wachttijden dan ook maandelijks. Deze cijfers zijn geactualiseerd per 9 september 2025.

Bevestiging aanmelding en Treeknorm

Bevestiging aanmelding en Treeknorm

Zodra wij de verwijzing van je huisarts/zorgverlener hebben ontvangen, ontvang je een bevestigingsbrief van je aanmelding bij GGZ WNB. In deze brief vind je onze contactgegevens voor vragen over de wachttijd. Je wordt geïnformeerd over de datum van het eerste gesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we de reden van je aanmelding, je hulpvraag en wat wij voor je kunnen doen.

Als je de wachttijd te lang vindt, kun je contact met ons opnemen of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Zij kunnen ervoor zorgen dat je binnen 4 weken een eerste gesprek hebt en binnen 10 weken met de behandeling start. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden volgens de treeknormen. Voor meer informatie over wachtlijstbemiddeling door je zorgverzekeraar: klik hier.

GGZ WNB spant zich tot het uiterste in, om tenminste de bovengenoemde treeknormen en bij voorkeur nog kortere wachttijden te realiseren. Er kunnen zich gebeurtenissen of omstandigheden voordoen die de wachttijd doen oplopen of verminderen.

In afwachting van je eerste gesprek kan je al gebruik maken van het cliëntenportaal ‘MijnGGZWNB’. In MijnGGZWNB zijn verschillende eHealth-behandelingen beschikbaar, waarmee je alvast aan de slag kan gaan om online te werken aan je herstel. Je kunt je afspraken inzien, een dagboek bijhouden en informatie vinden over o.a. lotgenotencontacten. Ook kun je contact leggen met het Cliëntservicepunt (CSP). Het CSP van onze herstelacademie HerstelXL is er voor alle cliënten van GGZ WNB, zowel op de wachtlijst als in behandeling. Het wordt gerund door onze ervaringsdeskundigen. Zij weten hoe het is om een psychiatrische aandoening te hebben en zijn daar inmiddels van hersteld. Aan hen kun je al je vragen stellen, ze bieden een luisterend oor en helpen in het gebruik van het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Iedereen mag hen bellen!

In crisissituaties geen wachttijden

De wachttijden zijn niet van toepassing als er sprake is van een (levensbedreigende) crisissituatie. Onze crisisdienst is namelijk 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar via de (huis-) arts en hulpdiensten. Hierbij kijkt de dienstdoende medewerker van de crisisdienst direct welke zorg noodzakelijk is (ambulante behandeling, klinische opname bij GGZ WNB of zorg elders).

Hoe lang hebben cliënten in de afgelopen periode gewacht?

Hoe lang hebben cliënten in de afgelopen periode gewacht?

GGZ WNB is wettelijk verplicht om iedere maand wachtlijstinformatie te publiceren die terug in de tijd kijkt. Dat wil zeggen dat we de wachttijd van cliënten die in de afgelopen 2 maanden een eerste gesprek na aanmelding of een eerste behandelgesprek hebben gehad, per diagnosegroep moeten publiceren op onze website. Hieronder tref je deze informatie aan. Deze wachttijden worden iedere maand geactualiseerd.

Wachttijd van eerste gesprek tot behandeling

Tijdens het eerste gesprek bespreken we de reden van aanmelding, je hulpvraag en wat wij voor je kunnen doen. Als duidelijk is welke behandeling het meest passend is, zoeken wij de juiste behandelaar voor jou en kan de behandeling beginnen. Dit gebeurt zo snel mogelijk maar kan enkele weken in beslag nemen bijvoorbeeld doordat de gekozen vorm van behandeling zeer specialistisch en daardoor beperkt beschikbaar is. We streven ernaar om deze wachttijd zo kort mogelijk te houden en bespreken met u ook eventuele overbruggingsmogelijkheden. Bekijk de gemiddelde wachttijd (in weken) van cliënten die in de afgelopen 2 maanden een eerste behandelcontact hebben gehad.