- U bevindt zich hier:
- ...
- Wat is de Cliëntenraad?
Wat is de Cliëntenraad?
Als Cliëntenraad behartigen we de belangen van de cliënten van GGZ WNB. We zijn enthousiaste vrijwilligers, betrokken bij de instelling en haar cliënten. We bevorderen de medezeggenschap van cliënten en adviseren de Raad van Bestuur, zowel gevraagd als ongevraagd. Dat gebeurt op grond van de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ). De Cliëntenraad is dus een wettelijk verplicht, onafhankelijk adviesorgaan.
Hoe is de Cliëntenraad georganiseerd?
Naast de Centrale Cliëntenraad (CCR) heeft de Cliëntenraad één commissie, de Commissie Zorg. De CCR bestaat uit maximaal 7 leden en behandelt met name beleidsmatige zaken. De Commissie Zorg houdt zich bezig met zorginhoudelijke zaken en bestaat uit maximaal 12 leden.
De CCR en de Commissie Zorg vergaderen ook samen. Zo vormen we een mening over veel onderwerpen waarmee we de belangen van de cliënten onder de aandacht van de Raad van Bestuur kunnen brengen. We worden daarbij geholpen door een ondersteuner en een secretaresse van GGZ WNB. De Cliëntenraad is aangesloten bij MIND (voorheen LPGGz).
Wat doet de Cliëntenraad?
De raad behartigt de belangen van alle cliënten van GGZ WNB, volgt kritisch het beleid van de organisatie en houdt daarbij de belangen van de cliënten goed in de gaten. Zij bevordert naar vermogen de participatie en medezeggenschap van cliënten, zodat zij zoveel mogelijk worden betrokken bij hun eigen leefomgeving, behandeling of begeleiding.
De CCR vergadert eens per maand en 10 keer per jaar met de Raad van Bestuur. De Commissie Zorg overlegt met de zorgmanagers en vergadert eens per 6 weken. Wij adviseren hen over beleidszaken die cliënten aangaan zoals huisvesting, voeding, eigen bijdragen en voorzieningen.
Ook bezoeken we afdelingen om contact te houden met cliënten en nemen we deel aan instellingscommissies. De Cliëntenraad is de stem van cliënten van GGZ WNB en staat altijd open voor mondelinge of schriftelijke inbreng vanuit haar achterban.