MijnGGZWNB

HerstelXL

HerstelXL

HerstelXL is door, voor en met ervaringsdeskundigen tot stand komen en heeft drie kerntaken: herstelwerkgroepen, Cliëntservicepunt en ontmoetingsplek.

De naam HerstelXL vertolkt wat de ervaringsdeskundigen willen uitdragen met deze herstelacademie. De naam is krachtig, groots en oneindig. Het spreekt vertrouwen uit, en dat is wat we nodig hebben in herstel. Geloof in jezelf. Kleine stapjes maken een XL-stap! Kracht als het even wat minder goed gaat of als je een keer struikelt: dan staan we weer op.

Niets is onmogelijk en dat maakt herstel oneindig mooi. Met ons ruime aanbod wat we willen gaan aanbieden bij HerstelXL willen wij onze cliënten hierbij ondersteunen, op weg helpen en een hand toereiken,” aldus Joost Meijer, ervaringsdeskundige bij GGZ WNB en betrokken bij de oprichting.

Herstelgroepen

HerstelXL wil een plek zijn waar mensen elkaar kunnen treffen om een praatje te maken, voor steun, troost en/of herkenning. Je hoeft daarvoor niet bij ons in behandeling te zijn of op de wachtlijst staan. Iedereen is welkom. Daarnaast bieden we met het Cliëntservicepunt (CSP) cliënten en mensen op de wachtlijst een luisterend oor en ondersteuning bij ons digitale cliëntenportaal ‘MijnGGZWNB’. De herstelgroepen variëren van praktisch naar creatief. Voor elk wat wils. Zo hebben we onder andere deze groepen:

  • Back2You
  • Beginnerscursus herstelverhalen schrijven
  • Herstellen doe je zelf
  • Op eigen kracht
  • Photovoice
  • Positive Poetry
  • Werken aan herstel
  • Lotgenotengroep bipolair
  • Lotgenotengroep depressie

Voor meer informatie over deze groepen, bekijk op onze folderpagina (onder folders HerstelXL) per groep de folder met daarin uitgebreide informatie. Voor aanmelden en meer informatie kun je contact opnemen met onze ervaringsdeskundigen via ervaringsdeskundigen@ggzwnb.nl.

Ontmoet een ervaringsdeskundige

Wilt u graag andere mensen ontmoeten, heeft u behoefte aan een praatje over allerhande onderwerpen in het leven, of wilt u gezellig iets doen, samen met anderen? Bezoek dan één van de Inlopen bij u in de buurt.

Er zijn verschillende mogelijkheden om elkaar te ontmoeten:

  • Inlopen
  • Themabijeenkomsten
  • Ontmoetingsavonden

Deze ontmoetingen worden georganiseerd in maatschappelijke voorzieningen, zoals buurthuizen en wijkcentra. Op deze manier ontstaan er nieuwe contacten en is het mogelijk om het sociale netwerk uit te breiden. Deelname aan deze ontmoetingen is geheel vrijblijvend. Er kan een kleine bijdrage gevraagd worden voor een kopje koffie/thee of materiaal.

De inloop is een initiatief van GGZ WNB, samen met partners uit de zorg- en welzijnssector uit de regio. Het team van de Inloop bestaat uit ervaringsdeskundigen, vrijwilligers en andere talentvolle burgers.

Onze inlopen

Wil je graag in contact komen met anderen voor een kopje koffie, een goed gesprek, luisterend oor of om een spelletje te spelen? Kom dan naar onze inlopen in Bergen op Zoom, Rucphen, Moerdijk en Woensdrecht en omgeving. Toegang is gratis en je hoeft je niet aan te melden. Je kunt vrijblijvend bij ons binnen komen lopen.

Bekijk hier het overzicht

Ervaringsverhalen

Angela van Dongen en Kurt Kuhnen

“Aan een half woord genoeg om een cliënt te begrijpen.”

Els van Herwijnen

“Het werken als ervaringsdeskundige kan ik iedereen aanraden. Het helpt mij bij mijn eigen herstel. De werkzaamheden geven structuur aan mijn dag en de onderlinge contacten verrijken mijn leven.

Ervaringsdeskundige: Mirella Ruhl

“Zelf heb ik heel lang een luisterend oor, begrip, hoop en zelfvertrouwen moeten missen. Nu kan ik dat aan anderen bieden en hem of haar daarmee helpen in zijn of haar herstel.

 

 

 

 

 

De kracht van een groep door Marc Daemen

De kracht van de groep is dat mensen behoorlijk een spiegel voor krijgen gehouden.

MijnGGZWNB en Cliëntservicepunt

Cliëntenportaal MijnGGZWNB
De eHealthmogelijkheden van GGZ WNB zijn beschikbaar via het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Dit portaal maakt het onder andere mogelijk om op ieder gewenst moment online behandelprogramma’s te volgen, vragenlijsten in te vullen, afspraken in te zien, te mailen met een behandelaar of een herhaalrecept voor medicatie aan te vragen. Ook biedt MijnGGZWNB een dagboek, inzage in dossierstukken, tips voor handige apps, informatie over bijwerkingen van medicatie en een overzicht van mogelijkheden voor lotgenotencontact.

Cliëntservicepunt
Het Cliëntservicepunt (CSP) van onze herstelacademie Herstel XL is er voor alle cliënten van GGZ WNB. Het wordt gerund door onze ervaringsdeskundigen. Zij weten hoe het is om een psychiatrische aandoening te hebben en zijn daar inmiddels van hersteld.

MijnGGZWNB

Contact Cliëntservicepunt

Het Cliëntservicepunt (CSP) is te bereiken via telefoon (0164) 287 111 of per e-mail clientservicepunt@ggzwnb.nl. Het CSP bezoeken kan ook:

  • Maandag van 9.30 – 12.30 uur. Adres: ’t Waterbuurtje 5 (De Steiger), Landgoed Vrederust.
  • Woensdag van 13.00 – 16.00 uur. Adres: Laan van Brabant 78 in Roosendaal (bg, kamer 11).
  • Donderdag van 9.30 – 12.30 uur. Adres: ’t Waterbuurtje 5 (De Steiger), Landgoed Vrederust.

Je kunt al je vragen stellen aan onze ervaringsdeskundigen, ze bieden een luisterend oor en helpen je in het gebruik van het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Ook kun je via MijnGGZWNB een terugbelverzoek indienen, je wordt dan teruggebeld door het Cliëntservicepunt. We staan voor je klaar!

Kwaliteit van zorg

Cliëntgerichtheid en kwaliteit van de zorg gaan hand in hand. De dienstverlening aan cliënten, verwijzers en partners en de kwaliteit van het werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: het is mensenwerk met het hoofd en hart.

8

Ambulante cliënten (S-GGZ + B-GGZ)

7.7

Klinische cliënten

7.4

Jongeren & ouders Jeugd-GGZ

Cijfers uit jaarbeeld 2020