Rust en Ontspanning

Wat houdt voldoende rust en ontspanning in?

Het nemen van voldoende rust en het zorgen voor ontspanning maakt dat u zich fitter voelt, minder gespannen bent en beter tegen de hectiek en stress van alledag opgewassen bent. Bovendien werkt u efficiënter als u voldoende rust- en ontspanningsmomenten inbouwt en zit u lekkerder in uw vel. Hierbij is het van belang een goede balans te vinden tussen inspanning en ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk. Dit houdt in dat wanneer u zich bijvoorbeeld overdag lichamelijk weinig inspant, maar veel met uw hoofd werkt, uw ontspanning het beste kan bestaan uit iets wat lichamelijk inspannend is en geestelijk ontspant, zoals sporten. Als u overdag lichamelijk werk doet, heeft uw lijf mogelijk rust nodig en ontspant u zich misschien meer door het maken van een denkpuzzel.

Hoe weet ik of ik voldoende rust en ontspanning neem op een dag?

Hebt u weleens het gevoel dat er teveel van u gevraagd wordt, terwijl u het normaal gesproken wel aan kan? Voelt uw lijf veelvuldig zwaar en moe aan? Merkt u dat het moeilijk is om uw lichaam te ontspannen wanneer er niets van u gevraagd wordt? Of dat u hoofd vol zit met dingen die nog gedaan moeten worden? Dan is de kans groot dat er bij u geen balans meer is tussen inspanning (zowel privé als op het werk) en ontspanning.

 

Om er achter te komen hoe u er precies voor staat wat betreft de balans, kunt u in onderstaand registratieschema een week lang bijhouden welke activiteiten u doet per dag. Vervolgens kijkt u of u een goede balans heeft tussen inspanning en ontspanning, zowel lichamelijk als geestelijk. Als u tevreden bent over deze balans, hoeft u niets te veranderen. Bent u ontevreden over deze balans, dan kunt u verder gaan met de Registratielijst rust en ontspanning, die u van uw behandelaar begeleider kunt krijgen.

Hoe zorg ik voor een betere balans tussen inspanning en ontspanning?

Bij een goede balans tussen rust en ontspanning kunt u uitgaan van het feit dat de meeste mensen zich ongeveer een uur achtereen kunnen concentreren. Een korte pauze tussendoor helpt om de concentratie beter vast te houden. Daarbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het halen van koffie/thee, toiletbezoek of een praatje met een collega. Zorg voor afwisseling in uw werkzaamheden. Ook bij het draaiende houden van een gezin is het belangrijk geregeld een moment voor uzelf te nemen. U zou bijvoorbeeld meer kunnen bewegen, yoga kunnen proberen, kunnen lezen of (meer) tijd aan uw hobby’s kunnen besteden.

Als u graag wilt werken aan een betere balans tussen inspanning en ontspanning kunt u gebruik maken van het stappenplan dat u van uw behandelaar begeleider kunt krijgen.

Ondersteuning nodig?

Mocht het zo zijn dat u nog ontevreden bent over uw balans tussen inspanning en ontspanning  of het lukt u niet om zelfstandig verandering tot stand te brengen nadat u bovenstaande stappen hebt doorlopen, dan kunt u kijken of deze websites u behulpzaam kunnen zijn:

Heeft u het idee dat u professionele hulp nodig heeft, of dat andere zaken onderliggend zijn aan uw klachten en u wilt professionele hulp op dit gebied dan kunt u informeren het ons aanbod vaan GGZuidland en uzelf laten aanmelden door uw huisarts.
GGZuidland biedt individuele trajecten en groepstrainingen aan. Wij kunnen met u meekijken naar uw eigen gedrag om u daar inzicht in te geven en u helpen om zelf tot verandering te komen.