(Regelmatig) bewegen

Wat houdt regelmatig bewegen in?

Voldoende beweging heeft grote invloed op lichaam en geest. Zo zorgt regelmatig bewegen ervoor dat u zich fitter voelt, meer ontspannen bent en u daardoor beter bestand bent tegen stress. Daarnaast heeft regelmatig bewegen een positieve invloed op uw stemming en vermindert het angstklachten. Uw zelfwaardering en zelfbeeld kunnen positiever worden doordat u beter in uw vel komt te zitten.

U beweegt voldoende wanneer u minimaal vijf dagen in de week 30 minuten matig intensief beweegt. Dit is de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB). Bent u jonger dan 18 jaar, dan is 60 minuten bewegen per dag de norm. U beweegt matig intensief wanneer u een iets hogere hartslag krijgt en sneller gaat ademhalen. Onder matig intensieve beweging valt bijvoorbeeld stevig wandelen, huishoudelijk werk, tuinieren of fietsen. U hoeft dus niet per se te sporten om aan de norm te voldoen, maar mensen die regelmatig sporten zitten uiteraard wel sneller aan de norm.

Hoe weet ik of ik voldoende beweeg?

U kunt op de website van 30 minuten bewegen een test doen om te kijken of u volgens de norm beweegt. U kunt vervolgens een week lang in een dagboekje (beweegtest) op deze website bijhouden welke activiteiten u doet en hoe lang, zodat u beter zicht krijgt op uw beweegpatroon.

Als u voldoet aan de bewegingsnorm, hoeft u niet iets te veranderen. Veel mensen halen deze norm niet. Dat is niet erg, zolang u geen klachten heeft. Als u zich echter minder goed voelt, kan het zijn dat meer bewegen helpt om u beter te voelen. Maar ook als u geen klachten heeft en u wilt meer bewegen, bijvoorbeeld om het ontstaan van klachten te voorkomen, kunt u gebruik maken van onderstaande tips en stappenplan.

Wat kan ik doen om meer te bewegen?

Hieronder volgen eerst enkele eenvoudige tips om meer te bewegen:

  • neem de trap in plaats van de lift
  • neem regelmatig de fiets of loop een stuk
  • een stappenteller kan helpen om u te motiveren voldoende beweging te krijgen
  • meld u aan bij een sportvereniging of schrijf u in bij een sportschool

Als u niet voldoet aan de bewegingsnorm, en bovenstaande tips zijn niet afdoende, dan kunt u het stappenplan gebruiken om in beweging te komen. Dit stappenplan kunt u vragen aan uw behandelaar/begeleider.

Ondersteuning nodig?

Mocht het zo zijn dat u nog ontevreden bent over uw beweegpatroon of het lukt u niet om verandering tot stand te brengen nadat u bovenstaande stappen hebt doorlopen, dan kunt u kijken of deze sites of applicaties u behulpzaam kunnen zijn.

Heeft u het idee dat u professionele hulp nodig heeft dan kunt u advies vragen bij een sportschool bij u in de buurt. Als u het idee heeft dat andere zaken onderliggend zijn aan uw klachten en u wilt professionele hulp op dit gebied dan kunt u informeren naar ons aanbod en zich bij ons aanmelden via uw huisarts.

GGZuidland biedt individuele trajecten en groepstrainingen aan. Wij kunnen met u meekijken naar uw eigen gedrag om u daar inzicht in te geven en u helpen om zelf tot verandering te komen.