Ehealth
Wat is eHealth?
Met eHealth krijgen mensen met psychische klachten via ICT-toepassingen online informatie over hun psychische gezondheid of ondersteuning bij hun herstel. Zo kunnen zij hun herstelproces, en daarmee hun kwaliteit van leven verbeteren. eHealth kan ook ingezet worden om naasten te betrekken bij het herstelproces.
Er bestaan drie vormen van eHealth in de ggz:
- eHealth zonder zorgverlener, zelfhulp.
- eHealth met begeleiding van een zorgverlener die de patiënt niet persoonlijk kent.
- eHealth met begeleiding van een zorgverlener die de patiënt wel persoonlijk kent.
Bron: Generieke module eHealth
Voordelen van eHealth
eHealth kent veel voordelen, we noemen er een aantal. Op de eerste plaats zorgt het voor empowerment bij de client en draagt het bij aan de zelfstandigheid van cliënten: de client krijgt door eHealth meer eigen regie op zijn of haar herstelproces.
eHealth zorgt voor verhoging van de kwaliteit van zorg: bijvoorbeeld doordat de zorgverlener tijdens face-to-face gesprekken met de client meer tijd kan besteden aan de hulpvragen van de client, omdat zaken die nagelezen kunnen worden, zoals praktische informatie en huiswerkopdrachten, via eHealth te delen met de client. Behandelgesprekken krijgen hierdoor meer diepgang.
eHealth is ook cliëntgericht en efficiënt. Een voorbeeld daarvan is, dat cliënten die niet altijd in de mogelijkheid zijn om naar een locatie van de zorgverlener te komen, door eHealth wel met regelmaat vanuit de eigen woonomgeving aan de behandeling kunnen werken. Doordat de client thuis ook aan de behandeling kan werken, hoeft hij/zij niet steeds te wachten op de volgende afspraak, maar kan de client doorlopend in kleine stappen werken aan zijn of haar herstelproces.
Tot slot is eHealth snel, makkelijk en veilig: door middel van eHealth kunnen cliënten en behandelaren informatie met elkaar delen.
eHealth bij GGZ WNB
GGZ WNB heeft verschillende eHealth mogelijkheden. eHealth wordt aangeboden in combinatie met persoonlijk contact met een zorgverlener. Daarnaast biedt GGZ WNB ook voor cliënten op de wachtlijst en cliënten die GGZ WNB al hebben verlaten mogelijkheden voor zelfhulp.
eHealth via het cliëntenportaal MijnGGZWNB
De eHealthmogelijkheden van GGZ WNB zijn beschikbaar via het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Dit portaal maakt het onder andere mogelijk om op ieder gewenst moment online behandelprogramma’s te volgen, vragenlijsten in te vullen, afspraken in te zien, te mailen met een behandelaar of een herhaalrecept voor medicatie aan te vragen. Ook biedt MijnGGZWNB een dagboek, inzage in dossierstukken, tips voor handige apps, informatie over bijwerkingen van medicatie en een overzicht van mogelijkheden voor lotgenotencontact.
Na je aanmelding bij GGZ WNB krijg je informatie toegestuurd over het gebruik van MijnGGZWNB en hoe je een account kan aanmaken. Nu direct een account aanmaken? Klik dan op de knop hieronder.
eHealth tijdens wachttijd en wachtlijst
Het cliëntenportaal MijnGGZWNB en het clientservicepunt zijn ook voor cliënten beschikbaar die nog even moeten wachten op contact met een zorgverlener. De cliënt kan bijvoorbeeld zelf al eHealthbehandeling volgen over onder andere Voeding en Slapen. Zie hieronder in de eHealth-waaier welke behandelingen er al beschikbaar zijn.
Wat is er nog meer?
Aanvullend op het cliëntenportaal MijnGGZWNB gebruiken de behandelaren verspreid over de hele organisatie nog meer toepassingen van eHealth. Zo zijn er afdelingen die domotica gebruiken in de nachtzorg. En worden Virtual Reality brillen gebruikt voor de behandeling van angstklachten en het doen van wetenschappelijk onderzoek. Om zorg op afstand te bieden wordt gebruik gemaakt van de Smartglass en is het mogelijk om zowel voor individuele behandeling als voor groepsbehandeling met behandelaren via beeld te bellen. De toegang tot onze Wifi is op alles locaties gratis beschikbaar. Bij alle eHealth mogelijkheden staat bij GGZ WNB de digitale veiligheid en bescherming van persoon/client gegevens hoog in het vaandel.
MijnGGZWNB en Cliëntservicepunt

Cliëntenportaal MijnGGZWNB
De eHealthmogelijkheden van GGZ WNB zijn beschikbaar via het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Dit portaal maakt het onder andere mogelijk om op ieder gewenst moment online behandelprogramma’s te volgen, vragenlijsten in te vullen, afspraken in te zien, te mailen met een behandelaar of een herhaalrecept voor medicatie aan te vragen. Ook biedt MijnGGZWNB een dagboek, inzage in dossierstukken, tips voor handige apps, informatie over bijwerkingen van medicatie en een overzicht van mogelijkheden voor lotgenotencontact.
Cliëntservicepunt
Het Cliëntservicepunt (CSP) van onze herstelacademie Herstel XL is er voor alle cliënten van GGZ WNB. Het wordt gerund door onze ervaringsdeskundigen. Zij weten hoe het is om een psychiatrische aandoening te hebben en zijn daar inmiddels van hersteld.

Contact Cliëntservicepunt
Het Cliëntservicepunt (CSP) is volgens onderstaande openingstijden te bereiken via telefoon: (0164) 287 111 of
e-mail: clientservicepunt@ggzwnb.nl. Je kunt het CSP dan ook op locatie de Steiger bezoeken (geen afspraak nodig):
’t Waterbuurtje 5 in Halsteren op Landgoed Vrederust.
Openingstijden:
- Maandag van 13.00 – 17.00 uur.
- Dinsdag van 13.00 – 17.00 uur.
- Donderdag van 13.00 – 17.00 uur.
Je kunt al je vragen stellen aan onze ervaringsdeskundigen, ze bieden een luisterend oor en helpen je in het gebruik van het cliëntenportaal MijnGGZWNB. Ook kun je via MijnGGZWNB een terugbelverzoek indienen, je wordt dan teruggebeld door het Cliëntservicepunt. We staan voor je klaar!
Kwaliteit van zorg
Cliëntgerichtheid en kwaliteit van de zorg gaan hand in hand. De dienstverlening aan cliënten, verwijzers en partners en de kwaliteit van het werk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: het is mensenwerk met het hoofd en hart.