Bent u niet tevreden? Maak uw klacht kenbaar


We horen het natuurlijk graag als u tevreden bent over onze zorg. Maar ook als u niet tevreden bent of een klacht heeft. Wij vinden het belangrijk dat u zich gehoord voelt en dat uw ontevredenheid wordt besproken. Uw ervaring kan een bijdrage leveren aan het verbeteren van onze zorg.

Waar kunt u terecht
De snelste en beste manier om uw klacht aan te pakken, is door het te bespreken met degene waarover u een klacht heeft. U kunt ook voor ondersteuning terecht bij een behandelaar, leidinggevende, de PVP (patiënt vertrouwenspersoon) of FVP (familie vertrouwenspersoon).

Klachtenfunctionaris
Als u het lastig vindt om de klacht zelf te bespreken met de direct betrokkenen, kunt u terecht bij de externe onafhankelijke klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris luistert naar uw klacht en zal met u meedenken over hoe de klacht opgelost kan worden. Zij kan contact leggen en zorgen dat de klacht op de juiste plek terecht komt. Desgewenst kan de klachtenfunctionaris bemiddelen tussen u en degene(n) over wie u klaagt. De klachtenfunctionaris bespreekt met u wat de klachtbehandeling heeft opgeleverd. Als de klacht niet naar tevredenheid is opgelost kunt u met de klachtenfunctionaris andere manieren bespreken om de klacht op te lossen.

De klachtenfunctionaris is onpartijdig, niet werkzaam bij GGZ Westelijk Noord-Brabant, en ondersteunt alle betrokkenen bij het zoeken naar een oplossing.

De klachtenfunctionaris, Elke de Beyer, kunt u bereiken via:

20190912140343_Elke_de_Beyer.jpg

Om uw onvrede/klacht te uiten kunt u uw klacht melden middels het formulier op de website. Of ons bellen of mailen.

Klachtencommissie
Indien uw klacht niet naar tevredenheid is opgelost via de klachtenfunctionaris, dan kunt u zich wenden tot de klachtencommissie van GGZ WNB. Deze onafhankelijke commissie onderzoekt en behandelt ingediende klachten door middel van een hoorzitting en geeft over de afhandeling daarvan advies aan de Raad van Bestuur. De Raad van Bestuur neemt daarover vervolgens een besluit.

BOPZ klachten (gedwongen opname), Wet verplichte ggz klachten (verplichte zorg) en klachten over jeugd GGZ
De klachtencommissie behandelt klachten over (gedwongen) zorg en behandeling van gedwongen opgenomen cliënten (Bopz) en klachten over jeugd GGZ. U kunt de klacht schriftelijk indienen bij:

Klachtencommissie Cliënten GGZ WNB
Postbus 371
4600 AJ Bergen op Zoom
of mailen naar klachtencommissie@ggzwnb.nl.

Met ingang van 1 januari 2020 kunt u naar bovenstaand adres eveneens een klacht sturen over beslissingen van de geneesheer-directeur en de zorgverantwoordelijke over de verplichte zorg in het kader van de Wet verplichte ggz. Een klacht wordt behandeld door een klachtencommissie die bestaat uit onafhankelijke leden, oftewel door mensen die niet werkzaam zijn bij GGZ WNB. De uitspraak van de klachtencommissie is bepalend voor de zorgaanbieder. De uitspraak kan ertoe leiden dat een beslissing wordt teruggedraaid of dat u schadevergoeding krijgt. Tegen de uitspraak van de klachtencommissie kan beroep worden aangetekend bij de rechter.

In de Wet verplichte ggz is vastgelegd over welke zaken de klachtencommissie uitspraak kan doen. Dit kan gaan over bijvoorbeeld:

  • Beperkingen in uw vrijheid
  • De uitvoering van de crisismaatregel, machtiging tot voortzetting van de crisismaatregel of de zorgmachtiging
  • Een verzoek tot tijdelijke onderbreking of beëindiging van verplichte zorg
  • Beslissingen rond het vaststellen van uw wilsonbekwaamheid

Als u een klacht heeft, is het altijd verstandig om u eerst te laten adviseren door de patiëntenvertrouwenspersoon. Deze kan u adviseren over de manier om met uw klacht om te gaan en u ondersteunen bij het indienen van uw klacht.

Voor meer informatie vragen wij u contact op te nemen met het secretariaat via 0164-289100.

Meer informatie

Meer informatie over de klachtenbehandeling bij GGZ WNB lees je in de folder: Bent u niet tevreden? en het document: Klachtenregeling Cliënten GGZ Westelijk Noord-Brabant